Cursus 'Bel angst overwinnen': onze aanpak

We weten dat het moeilijk kan zijn om iemand op te bellen, omdat je niet weet hoe de ander zal reageren op jouw telefoontje. Ook de telefoon opnemen gaat niet iedereen gemakkelijk af, omdat je bijvoorbeeld bang bent dat degene aan de andere kant van de lijn boos of teleurgesteld is. In een praktijkgerichte cursus leren wij je hoe je deze bel-angst kunt overwinnen en je werk gemakkelijker kunt doen.

 

In de training van 1 dag ga je in een kleine groep en in een veilige omgeving aan de slag met alle aspecten van zakelijk en klantgericht telefoneren. Hoe open je een telefoongesprek en hoe sluit je het netjes af? Je krijgt praktische tips hoe je kunt vragen of je telefoontje uitkomt. We laten zien welke vraag- en luistertechnieken je allemaal kunt toepassen tijdens het bellen. Zo leer je stap voor stap dat bellen niet eng hoeft te zijn.

 

Natuurlijk bespreken we in de cursus ‘Bel angst overwinnen’ ook hoe je het beste om kunt gaan met lastige klanten. We laten zien hoe je een klacht om kunt zetten in een positieve ervaring. Tijdens deze training gaan we je helpen om te gaan met boze en geïrriteerde bellers.

 

Uiteraard oefen je veel soorten telefoongesprekken, waaronder voorbeelden van gesprekken uit je eigen werk. Hierdoor krijg je de kennis en ervaring waar in je de praktijk wat aan hebt. Zo overwin jij je bel angst!

 

Is de cursus 'Bel angst overwinnen' iets voor jou?

Deze training is echt wat voor jou als jij het visitekaartje bent van jouw organisatie aan de telefoon, maar je het toch nog steeds spannend vindt om bellers te woord te staan. Je werkt bijvoorbeeld op een KCC, een klantenservice of helpdesk waar je veel moet bellen met klanten, patiënten, cliënten of huurders. Je bent ervaren en klantvriendelijk, maar toch gaat je hart sneller kloppen als je de telefoon moet opnemen.

 

Ook is de cursus een uitkomst voor mensen die veel afspraken maken of wijzigen omdat ze werken op een verkoopbinnendienst of op de planning, en die zich geremd voelen wanneer ze iemand moeten opbellen. Je hebt het idee dat je je werk niet goed genoeg kunt doen door je bel angst.

 

Wat leer je in de training 'Bel angst overwinnen'?

  1. Situaties waarin de telefoon het beste communicatiemiddel is – en wanneer je beter een andere contactvorm kunt gebruiken.
  2. Je krijgt inzicht in datgene waar je precies bang voor bent aan de telefoon.
  3. Hoe pak je een professioneel telefoongesprek aan?
  4. Leer samen met anderen hoe je een lastig gesprek voert.
  5. Je ziet het effect van stiltes in een gesprek.
  6. Je weet hoe je structuur in je gesprek kunt houden - ook als de ander blijft doorpraten. 
  7. Wat je kunt zeggen als je het antwoord op een vraag niet weet.
  8. Een telefoongesprek netjes afronden.

In de training ga je aan de slag met verschillende onderdelen:

Professioneel zijn aan de telefoon

  • Wat verwacht de beller? En hoe speel je daarop in?
  • Telefoonetiquette: hoe hoort het eigenlijk bij het zakelijk bellen?
  • Leiding nemen en houden in het telefoongesprek.
  • Klantgericht telefoneren.
  • Van (te) vriendelijk naar servicegericht en professioneel.

Gesprekstechnieken

  • Actief luisteren en aantekeningen maken.
  • Inleven in de vragen en wensen van je beller
  • De juiste vragen stellen en doorvragen.
  • Meebuigen en het initiatief houden.

Lastige situaties

  • Reageren op klachten en zorgen voor een oplossing.
  • Omgaan met boze bellers.
  • Slecht nieuws brengen.

Wat is het resultaat van de training 'Bel angst overwinnen'?

Na het volgen van deze training voer je telefoongesprekken waar jij en je beller een goed gevoel aan over houden. Actief luisteren en meedenken met de beller gaat je gemakkelijker af. Je begrijpt de wensen en vragen van de beller beter en weet hier op een vriendelijke en professionele manier mee om te gaan. Zo kun je de verwachtingen overtreffen. Juist ook in lastige situaties en bij klachten. Jij ben verlost van je bel-angst en laat aan de telefoon niet over je heenlopen.

 

Advies nodig?

Kunnen we je helpen de keuze te maken welke training het beste bij je past? Laat dan hieronder je contactgegevens achter, dan bellen we je op en adviseren je welke training het beste bij je past. Liever een mailtje sturen? Dat mag natuurlijk ook.

Deze training incompany organiseren?

Een training op maat! Help het hele team in een keer van hun belangst af. Voor € 1.950,- komt onze trainer 2 dagdelen van 4 uur je team trainen. Zo kan iedereen weer zonder zorgen bellen en gebeld worden.

 

Bel ons even op 088 - 20 40 500 dan horen we graag waar de knelpunten liggen. Liever mailen? Dat mag ook, naar info@mijn-training.nl

Lees meer over een incompany training op maat
Maatwerk