Moeilijke gesprekken voeren: onze aanpak

 

Iedereen heeft ze wel: die ene humeurige collega, wispelturige cliënt of bewerkelijke relatie die je eigenlijk liever vermijdt. Zo iemand waar je je altijd ongemakkelijk bij voelt, die op je irritatiegrens zit of waarmee je steevast in dezelfde discussie belandt.

 

Tijdens de training Moeilijke gesprekken voeren leer je zowel je eigen communicatiestijl te herkennen als die van de ander. Je ontdekt hoe het komt dat je met sommige mensen altijd in dezelfde discussies belandt en hoe je dat kunt veranderen. We behandelen het verschil tussen professionele communicatie (doelgericht) en persoonlijke communicatie (emotiegericht). Praktische oefeningen zijn erop gericht je te leren op te komen voor je eigen belangen en tegelijkertijd rekening te houden met die van de ander. Zo kan ook jij omgaan met die 'lastige' types.

 

Je leert om in lastige situaties op een duidelijke, respectvolle manier te communiceren en op een professionele en klantgerichte wijze in te spelen op het gedrag van de ander. In deze training gebruiken we onder andere het bekende communicatiemodel ‘De Roos van Leary’. Door middel van interactieve en leerzame opdrachten (geen rollenspellen) – en ondersteund met vele videofragmenten – leer je hoe je invloed hebt op je eigen communicatie. Humor en herkenning zijn sleutelbegrippen in de training.

 

Is de training Moeilijke gesprekken voeren iets voor jou?

 

Deze training is bedoeld voor medewerkers vanaf mbo-niveau die veel te maken hebben met interne of externe klanten. Bijvoorbeeld medewerkers binnendienst, buitendienst, helpdeskmedewerkers, facilitaire medewerkers, klantenservice, etc. Ook voor leidinggevenden is deze training zeer geschikt om beter te kunnen omgaan met 'lastige' types. Zoek je meer een algemene communicatietraining, kijk dan bij Interpersoonlijke communicatie.

 

Wat leer je in de training Moeilijke gesprekken voeren?

 

  • Verschillende ‘lastige’ types, wat maakt hun gedrag lastig?
  • Je eigen communicatiestijl herkennen
  • Het verschil tussen professionele en persoonlijke communicatie
  • De sleutel tot verandering: zet een andere bril op
  • Inspelen op weerstand en tegenwerpingen.
  • Omgaan met dreigende conflicten.
  • De-escalatie en het ombuigen van weerstand in commitment
  • Invloed van non-verbale communicatie: stem, houding en spraak
  • De balans vinden; het behartigen van eigen en andermans belangen

Wat is het resultaat van de training Moeilijke gesprekken voeren?

 

Je leert in deze training hoe je moeilijke gesprekken op een goede manier voert. Inzicht in wat gedrag voor jou lastig maakt, helpt je daarbij. Door vervolgens de goede technieken toe te passen, zal het moeilijke gesprek een stuk makkelijker worden.

 

Advies nodig?

 

Wil je zeker weten dat deze training de beste keuze is voor jou? Laat dan hieronder je contactgegevens achter. We bellen je dezelfde of de volgende werkdag en helpen je bij het maken van je keuze. Of kijk bij onze andere trainingen.

Deze training incompany organiseren?


Vanaf 3 deelnemers is het voordeliger om deze training incompany te organiseren. We stemmen de inhoud van de training dan af op jouw organisatie.

Lees meer over een incompany training op maat
Maatwerk