Coachtraject salesvaardigheden

 

Inhoud

Je belt een (potentiële) klant maar hij is niet geïnteresseerd in jouw verhaal. Of er is niemand beschikbaar die tijd heeft om je te woord te staan. Herkenbaar? Op die momenten loop je aan tegen het stereotype beeld van de verkoper als ‘iemand die je iets komt aansmeren’. Wat je ook probeert, je contactpersonen hebben geen behoefte aan jouw ‘verkooppraatje’. Als commercieel medewerker, verkoper of accountmanager voer je liever positieve klantgesprekken, die wel wat opleveren.

 

Hoe krijg je een aanpak die wel werkt? Stop met verkopen en start met je klant helpen te kopen. Verplaats je in de klant en help hem - door naast hem te gaan staan. Klanten willen graag geholpen worden, als ze het gevoel hebben dat je aan hun kant staat en je het beste met ze voor hebt. Dit klinkt makkelijk, maar hoe breng je dit in de praktijk? Voor de verkoper die betere resultaten wil behalen, hebben we het coachtraject salesvaardigheden ontwikkeld.

 

In het coachtraject maken we gebruik van een aantal sleutelmomenten in het verkoopproces. Hoe pak je het nu aan, wat gaat er goed en hoe kan het beter? Soms zijn er maar kleine aanpassingen aan je salesvaardigheden nodig om snelle successen te behalen. Bijvoorbeeld in structuur en ritme van je klantcontacten of in je manier van inventariseren van de klantwens.

 

Het coachtraject salesvaardigheden begint met een intakegesprek om de ontwikkelpunten te inventariseren. We stellen samen vast hoeveel (telefoon)gesprekken je nodig hebt om tot afspraken te komen en wat de conversie is op je klantcontacten en offertes. De volgende stap is een vast ritme samenstellen met een concreet aantal (telefoon)gesprekken, afspraken en offertes per week, voldoende om de groei in je omzet te realiseren.

 

We besteden veel aandacht aan het deel van het verkoopgesprek waarin je de wensen van de klant inventariseert en deze gebruikt om de vertaling naar het product te maken. Daarnaast krijg je een aantal handvatten aangereikt om effectiever om te gaan met (prijs-) tegenwerpingen en bezwaren

 

Doelgroep

Het coachtraject salesvaardigheden is geschikt voor iedereen die regelmatig klantcontact heeft en commerciële gesprekken voert met klanten.

 

Programma

Je gaat samen met onze ervaren salescoach aan de slag met jouw persoonlijke traject op het gebied van:

  • Structuur aanbrengen in je verkoopproces (ritme);
  • Afspraken maken met prospects;
  • Inventariseren van de klantwens (Vragen stellen, doorvragen en de vraag achter de vraag);
  • Aanbod laten aansluiten op de klantwens;
  • Omgaan met (prijs)bezwaren en tegenwerpingen;
  • De deal sluiten;
  • Nazorg.

Resultaat

  • Meer structuur in je verkoopgesprekken.
  • Je haalt meer uit je gesprekken met klanten.
  • Je klanten zijn blij met jouw product en met jou omdat je ze oprecht helpt.

Past deze training bij mij?

Het coachtraject salesvaardigheden is een goede keus als je:

  • Veel verkoopgesprekken voert met onregelmatige resultaten;
  • Je omzet wilt vergroten door je vaardigheden aan te scherpen;
  • Inzicht wilt krijgen in het inventariseren van de klantvraag;
  • Wilt leren structuur en ritme in je klantcontacten aan te brengen;
  • Tevreden klanten wilt door ze te helpen bij het kopen.