Het moedige gesprek met lastige types

 

Inhoud

Iedereen heeft ze wel: die ene humeurige collega, wispelturige cliënt of bewerkelijke relatie die je eigenlijk liever vermijdt. Zo iemand waar je je altijd ongemakkelijk bij voelt, die op je irritatiegrens zit of waarmee je steevast in dezelfde discussie belandt.


Hoe komt het dat je specifiek deze mensen als ‘lastige’ types ervaart? Wat kun je zelf doen om effectief met hen om te gaan? Waarom verloopt de communicatie met de een vanzelf en met de ander niet?
In de training ‘Het moedige gesprek met ‘lastige’ types’ gaan we actief aan de slag met deze vraagstukken. Je krijgt handreikingen om het moedige gesprek aan te gaan, zodat je met plezier zelfs de meest uitdagende gesprekken kunt voeren. Respectvol, professioneel en met een goed resultaat voor beide partijen.

 

Tijdens de training Het moedige gesprek met lastige types leer je zowel je eigen communicatiestijl te herkennen als die van de ander. Je vindt uit hoe het komt dat je met sommige mensen altijd in dezelfde discussies belandt en hoe je dat kunt veranderen. We behandelen het verschil tussen professionele communicatie (doelgericht) en persoonlijke communicatie (emotiegericht). Praktische oefeningen zijn erop gericht je te leren op te komen voor je eigen behoeften en tegelijkertijd rekening te houden met die van de ander.


Je leert dus op een duidelijke, respectvolle manier te communiceren en op een professionele en klantgerichte wijze in te spelen op het gedrag van de ander. In deze training gebruiken we onder andere het bekende communicatiemodel ‘De Roos van Leary’. Door middel van interactieve en leerzame opdrachten (geen rollenspellen) – en ondersteund met vele videofragmenten – leer je hoe je invloed hebt op je eigen communicatie. Humor en herkenning zijn sleutelbegrippen in de training.

 

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor medewerkers vanaf mbo-niveau die veel te maken hebben met interne of externe klanten. Bijvoorbeeld medewerkers binnendienst, buitendienst, helpdeskmedewerkers, facilitaire medewerkers, klantenservice, etc. Ook voor leidinggevenden is deze training zeer geschikt.

 

Voorbereiding

Voorafgaand aan de training Het moedige gesprek met lastige types beantwoordt iedere deelnemer een vragenlijst. Ook kun je een aantal voor jou lastige situaties beschrijven. De trainer krijgt zo een duidelijk beeld van de persoonlijke doelen en leerwensen. Het programma wordt daarop afgestemd.

 

Programma

  • Verschillende ‘lastige types’ beschrijven en herkennen.
  • Het verschil tussen professionele en persoonlijke communicatie.
  • Inzicht in de manier waarop overtuigingen je gedrag en communicatie sturen.
  • De sleutel tot verandering: zet een andere bril op.
  • Aandacht voor stem, houding en spraak.
  • Persoonlijke ontwikkelpunten.

Resultaat

Je leert in deze training hoe je het moedige gesprek aan kunt gaan met 'lastige types’, zodat je met veel plezier zelfs de lastigste gesprekken kunt voeren met een goed resultaat voor beide partijen.

 

Past deze training bij mij?

De training Het moedige gesprek met lastige types is een goede keus als je het volgende wilt bereiken:

  • Inzicht krijgen in verschillende ‘lastige types’.
  • Inzicht krijgen in je eigen manier van communiceren.
  • Prettig en met gemak omgaan met elke klant.
  • Eigen communicatievaardigheden versterken.
  • Meer weten over effectief gedrag.
  • Eigen gedag aanpassen aan je gesprekspartner.

Deze training incompany organiseren?

 

De prijs voor een tweedaagse incompany groepstraining “Omgaan met lastige types” volgens het standaardprogramma is € 3.300,-. Aan deze incompany training kunnen maximaal tien deelnemers meedoen.

Bijkomende kosten zijn: btw, reiskosten en materiaalkosten à € 20,- per persoon.

Lees meer over de mogelijkheden voor een incompany training
Incompany trainingen
Neem contact met ons op voor verdere informatie
Contactgegevens