De rollen omgedraaid

Ga eens in de schoenen van je gesprekspartner staan. Hoe zal hij tegen een verkoopgesprek aankijken? Hij heeft jou laten komen, omdat hij bepaalde informatie nodig heeft om een beslissing te nemen. Als je alleen maar zit te zenden (praten), zonder te ontvangen (luisteren), weet je nooit of je de juiste informatie hebt gegeven die jouw gesprekspartner nodig heeft om een beslissing te nemen.

 

 

Luisteren

Zou het kunnen zijn dat luisteren de handigste manier is om te verkopen?
Alleen maar luisteren werkt natuurlijk ook niet, maar het is wel belangrijker dan praten. Stel vragen aan je klant, luister goed naar zijn antwoord en reageer daarop. Vat ook af en toe samen wat je gehoord hebt. Hiermee kun je nagaan of je hem goed begrepen hebt. Natuurlijk vertel je nog steeds heel enthousiast over je product of dienst bij het beantwoorden van vragen. Maar probeer ervoor te zorgen dat je vertellen en luisteren voldoende afwisselt. Interesse tonen in de klant is een onderdeel van natuurlijk verkopen en dat kun je doen door goed te luisteren.